logo

Veelgestelde vragen

Hierna staan vragen die vaak gesteld worden aan het LCR.

Wat is een registratie voor gele koorts?
Reizigersvaccinatiebureaus en huisartsen die een vaccinatie tegen gele koorts willen geven, moeten zich als ‘gele koorts centrum’ registreren bij het LCR. Dat staat in de wet. Elk gele koorts centrum heeft een eigen gele koorts stempel met een eigen nummer. Door dit nummer kun je altijd precies zien wie de vaccinatie tegen gele koorts heeft gegeven en welke arts daarvoor verantwoordelijk is. Zonder deze stempel mag er geen gele koorts vaccinatie gegeven worden.

Waarom geeft het LCR alleen algemene adviezen voor reizigers?
Onze adviezen zijn voor de gemiddelde reiziger. Dat kan niet anders, omdat een goed, persoonlijk advies op maat afhangt van bijvoorbeeld:
•    waar je naartoe reist;
•    hoelang je op reis gaat;
•    het soort reis;
•    wat je gaat doen tijdens je reis;
•    je gezondheid;
•    de medicijnen die je gebruikt;
•    je leeftijd.

Vraag daarom altijd persoonlijk advies over wat voor jou en jouw reis belangrijk is. Dat kan aan een reizigersgeneeskundig arts of huisarts, of aan een reizigersverpleegkundige – dat zijn zorgverleners die deskundig zijn op dit gebied omdat ze een speciale opleiding hebben gevolgd.

Krijg ik de kosten van het advies terug van mijn zorgverzekeraar?
Advies aan reizigers zit niet in het basispakket van je zorgverzekering. Het hangt daarom af van hoe je precies bent verzekerd en bij wie je bent verzekerd, of je geld terugkrijgt van je zorgverzekeraar voor het advies. Sommige verzekeraars betalen alleen de kosten voor het advies en vaccinaties als je naar iemand gaat die een abonnement heeft op de landelijke richtlijnen van het LCR of die geregistreerd is in het LCR Kwaliteitsregister. Daarnaast verzekeren sommige verzekeraars alleen de kosten bij een specifiek reizigersvaccinatiebureau waarmee zij een contract hebben. Kijk in je verzekeringspolis hoe dit in jouw verzekering is.

Waarom vragen reizigersvaccinatiebureaus en huisartsen soms verschillende prijzen?
Reizigersvaccinatiebureaus en huisartsen mogen zelf bepalen hoeveel geld ze vragen voor advies aan reizigers. Zij kunnen je bijvoorbeeld niet de kosten van een consult laten betalen. Daardoor zijn de kosten van vaccinaties misschien wat hoger. Maar andersom kan ook, dus dat je wel het consult moet betalen, waardoor vaccinaties misschien wat goedkoper zijn. Verschillen in prijs kunnen ook komen doordat een reizigersvaccinatiebureau of huisarts de kosten voor het bijhouden van de kennis van de medewerkers aan je doorberekent. Het bijhouden van kennis kost natuurlijk geld. Ook kan het zijn dat er met zorgverzekeraars afspraken zijn gemaakt over de prijs.

Kan een apotheek ook advies geven?
Apothekers kunnen je ook advies geven over je reis. Maar dat advies gaat alleen over wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je niet ziek wordt in het buitenland. Of over middelen die je zonder recept kunt kopen, zoals muggenwering. Een apotheker kan met hulp van het LCR ook vertellen wat je in het algemeen kunt doen om geen malaria te krijgen in jouw situatie, bijvoorbeeld als je medicijnen gebruikt. Met dat advies kun je dan naar een reizigersvaccinatiebureau voor persoonlijk advies en een vaccinatie. Het reizigersvaccinatiebureau of de huisarts kan dan bijvoorbeeld rekening houden met de medicijnen die je gebruikt of zien of je eerder vaccinaties hebt gehad. Vaccinaties en tabletten tegen malaria mogen alleen op recept worden verkocht. Die mag een apotheker dus niet zomaar aan je verkopen.